Diskusprolaps - Symptomer, behandling og forebyggelse

En diskusprolaps er en smertefuld omgang, som både kan ramme nakken og lænden. Op imod 200.000 danskere rammes årligt i lænden og er den mest udbredte.

Tilstande i lænden rammer oftest personer i alderen 30-50 år, og i nakken er det ofte personer i alderen 40-60 år. Dog kan det ramme personer i alle aldre.

Varigheden er typisk 3-6 måneder, og i enkelte tilfælde kan det kræve en operation. Behandlingen er ofte smertestillende og træning under vejledning af en fysioterapeut.

Hvad er en diskusprolaps?

Rygsøjlen er delt op i halsrygsøjlen, brystrygsøjlen og lænderygsøjlen. En diskus er en bruskskive, som ligger mellem ryghvirvlerne, og denne består af bindevæv og en kerne.

Når man får en diskusprolaps, er det fordi, at der sker en udposning af gelemassen, som findes i kernen. Når den trykker på rygmarven eller nerverne i ryggen, giver det smerter.

Man kan også få en diskusprolaps, som ikke gør ondt, og som man kun kan se ved en MR-scanning. Disse går over af sig selv, og kræver ingen behandling, da der ikke er nogen smerter

Hvilke symptomer er der?

Symptomerne på en diskusprolaps kan variere fra person til person, og det afhænger også af, om du har smerter i lænd eller nakke.

Patienter oplever dog ofte:

• Smerter i lænd, der stråler ned i benet eller ballen
  • Nedsat kraft i benet
  • Smerter i nakke, der stråler ud i skuldre og arme
  • Følelse af et stramt bånd om brystkassen

Diskusprolaps symptomer i ryggen starter oftest med kraftige smerter, som er lokaliseret omkring, hvor udposningen sidder. Herefter kan smerterne sprede sig til benene, hvor de ofte forværres, hvis man nyser eller hoster. Om natten kan man føle uro i benene, som resultat af tilstanden, hvilket kan føre til dårlig søvn.

Hvis du oplever smerter ved vandladning eller lammelse i benet, skal du opsøge lægehjælp.

Diskusprolaps behandling

Hvad kan vi hjælpe dig med?

Hos FysioDanmark står vi altid klar til at hjælpe dig, om det handler om genoptræning eller andre former for behandlinger. Vi tilbyder også sportsfysioterapi, hvor vores fysioterapeuter er eksperter i at behandle sportsskader.

Det er også muligt at booke en tid til en professionel massage, hvor du kan få bugt med ømhed og træg muskler. Vi har 80 klinikker spredt over hele Danmark. Find en klinik i nærheden af dig.

Årsager til diskusprolaps

Der kan være mange årsager til, at man får en diskusprolaps, og ofte er det svært at pege på én enkelt årsag. Alder bliver ofte forbundet med en hyppig årsag til, at man udvikler tilstanden, da det sjældent ses hos unge.

Der kan ske en nedbrydning af bindevævsringen i diskus, i takt med, at man bliver ældre. Dette kan resultere i, at der sker en udposning af gelemassen i kernen, og på den måde får man en diskusprolaps. Dog er alder sjældent den eneste grund til, at man får det.

Fysisk hårdt arbejde er også en årsag, som øger disponeringen. Det kan også forekomme som resultat af en ulykke eller overbelastninger af ryggen. Opstår det i forbindelse med en ulykke omtales det ofte som en traumatisk diskusprolaps.

Behandling og forebyggelse af diskusprolaps

Hvis du gerne vil forebygge det, gælder det om at holde din ryg sund. Dette kan gøres ved styrketræning eller løb, som holder bruskskiverne sunde.

Rygning og tunge belastninger for ryggen kan være medvirkende årsager til en diskusprolaps, og det er derfor en god idé at undgå.

Er du blevet ramt, består behandlingen af aflastning af ryggen og smertestillende medicin. Hos FysioDanmark kan vi hjælpe dig med genoptræning af din ryg, så du ikke forårsager mere skade.

En fysioterapeut kan også give dig øvelser, som kan virke smertedæmpende og kan fremskynde din helingsproces.

Det kan være en god idé at have et forløb med en fysioterapeut ved diskusprolaps. Her kan en fysioterapeut sikre, at du får øvelser, som passer til dine symptomer og din tilstand. På den måde sikrer du også, at øvelserne ikke forværrer din tilstand.

Leder du informationer omkring piskesmæld eller forstuvet ankel, så læs mere her.