Piskesmæld - Få hjælp til behandling hos FysioDanmark

Et piskesmæld, også kaldet whiplash, er en smertefuld tilstand, som dog ofte går over af sig selv. Det ses ofte i forbindelse med uheld, hvor hovedet bliver kastet frem eller tilbage.

Det kan ikke ses på en MR-scanning eller CT-scanning, og diagnosen stilles derfor udelukkende på baggrund af hændelsen og smerterne.

Få personer rammes af det såkaldte whiplash-syndrom, som er en tilstand, hvor man oplever langvarige problemer efter et piskesmæld. Dette er dog sjældent, og de fleste oplever ikke gener eller smerter efter 6 måneder.

Hvorfor opstår et piskesmæld?

Et piskesmæld opstår ofte i forbindelse med et bilsammenstød, hvor køretøjet påkøres. Dog er der også mange andre ulykker i forbindelse med eksempelvis ski eller dykning, som kan forårsage det.

Tilstanden sker ved en overstrækning og forstuvning af bløddelene i halshvirvelsøjlen, som indebærer muskler, sener, ledbånd og ledkapsler mellem halshvirvlerne. Er der sket et brud eller forskydninger i ledet, er der tale om en nakkeskade, og her kræver det anden behandling.

Hvilke symptomer er der?

Symptomerne optræder oftest hurtigt efter uheldet, og de mest udbredte symptomer er:

• Stivhed i nakke
  • Svimmelhed
  • Hovedpine
  • Lysfølsomhed
  • Træthed
  • Koncentrationsbesvær

Oplever man kortvarig bevidstløshed eller hukommelsestab, bør man søge læge inden for det første døgn. Det samme gælder, hvis man har kvalme eller oplever sovende fornemmelser i skulderen eller armen.

Behandling af piskesmæld

I forhold til piskesmæld behandling, kan der være flere ting, som kan hjælpe. Det vigtigste er at komme i gang med at træne nakken med de rigtige øvelser, når det er muligt.

I det første døgn kan det virke lindrende at bruge en ispose i intervaller af 20 minutter på nakken, samt tage smertestillende medicin.

Har du brug for genoptræning af din nakke kan du henvende dig til en klinik som FysioDanmark, hvor du kan få hjælp til de rigtige øvelser. Det kan også hjælpe at bruge en nakkepude, som kan virke aflastende i de første døgn.

Oplever du nakkestivhed, kan det hjælpe at lave bevægeøvelser, som forebygger permanent stivhed. Det tager tid at få smidigheden helt tilbage i ledene, og hvis man sammenligner bevægeligheden med før ulykken, vil der oftest være mere stivhed

Det er ikke til at sige, hvorfor nogle oplever langvarige gener og et såkaldt whiplash-syndrom. Dog ser man en hurtigere helingsproces ved personer, som hurtigt forsøger at være tilbage til de almindelige hverdags aktiviteter efter piskesmældet.

Hvem er vi?

Hos FysioDanmark skaber vi de bedste forudsætninger for, at vores klienter kan leve et aktivt og sundt liv. Vores fysioterapeuter er eksperter i behandlinger og genoptræning, og de er altid i øjenhøjde med vores besøgende.

Det er vigtigt for os at skabe trygge rammer i vores centre, da vi ved, at det kan være udfordrende for mange at træne i et center. Derfor står vores personale altid klar til at give en hjælpende hånd. Læs mere om FysioDanmark eller find en klinik nær dig.
Piskesmæld i nakken

Hvordan føles piskesmæld?

Det kan være forskelligt, hvordan det føles at have piskesmæld. Ofte er det karakteristik, at symptomerne optræder kort efter et uheld eller traume, som bilsammenstød. På grund af den kraftige bøjning i halshvirvelsøjlen er svimmelhed ofte et symptom på tilstanden.

Dette skyldes forstyrrelserne i nerverne i halshvirvelsøjlerne, og kan også give overfølsomhed over for lyde, tinitus og smagsforstyrrelser. Hertil komme også ofte nakkestivhed, hovedpine og migræne.

Har du fået whiplash, kan du henvende dig til en fysioterapeut og få øvelser, som kan fremskynde din bedring. Oplever du nakkesmerter efter en ulykke, er det altid en god idé at søge lægehjælp.

Langvarige gener efter piskesmæld

Nogle oplever desværre whiplash-syndrom og langvarige gener efter et piskesmæld. Årsagen til dette er ukendt, men kan både afhænge af psykologiske faktorer og nakkens tilstand før uheldet.

Der kan derfor være en større sandsynlighed for at udvikle whiplash-syndrom, hvis man i forvejen er plaget af smerter og spændinger i nakke.

Der ses også en sammenhæng mellem patienter, som er bekymrede efter uheldet eller har andre psykologiske faktorer, som påvirker deres tankegang negativt.

Skulle du opleve at få langvarige gener efter et piskesmæld, kan en fysioterapeut hos FysioDanmark hjælpe dig med øvelser, som kan styrke din nakke og rutiner, som gør, at du kan leve med så få smerter, som muligt.