Slidgigt i ryggen - Læs om symptomer, øvelser og mere

Døjer du med slidgigt i ryggen, eller er du i tvivl om dine symptomer, kan du læse mere om øvelser og behandling her. Tilstanden opstår, når brusken i rygsøjlens led nedbrydes, hvilket kan føre til smerte, stivhed og nedsat bevægelse. Det er en almindelig tilstand, som typisk opstår med alderen eller ved gentagne belastninger.

Hvad er symptomer på slidgigt i ryggen?

Der er forskellige symptomer på slidgigt i ryggen, som er gode at være opmærksom på. Disse indebærer blandt andet smerte i ryggen, som både kan være konstant eller periodisk. Smerten forværres desuden ofte ved bevægelse.

En anden ting man skal være opmærksom på er stivhed og nedsat bevægelighed, som kan gøre det svært at udføre normale bevægelser. Dette kan især blive tydeligt eller længere perioder med inaktivitet.

Tab af højde kan også være et symptom på slidgigt i ryggen, hvilket skyldes, at rygsøjlens diske mister højde, som kan føre til gradvis tab af kropshøjde.

Til sidst er muskelsvaghed og prikkende fornemmelser samt smerter, der stråler ud fra ryggen og ned i benene også et tegn på tilstanden. Vi anbefaler altid at søge læge ved akutte smerter, da en læge kan hjælpe med at diagnosticere og foreslå passende behandlingsmuligheder.

Træning og øvelser

Mange tror fejlagtigt, at de ikke må udøve fysisk aktivitet, lider de af slidgigt i ryggen. Dog kan det være gavnligt at træne og lave øvelser, da dette kan hjælpe med at styrke musklerne omkring rygsøjlen, øge bevægeligheden samt forbedre fleksibiliteten.

Det er vigtigt at påpege, at der bør være tale om træning som tilpasses patientens enkelte behov, så denne tilpasses individuelt og inkluderer skånsomme øvelser.

Få hjælp hos Fysio Danmark

Det anbefales at konsultere en læge eller en fysioterapeut for at få vejledning og anbefalinger til den bedste træningsplan, der passer til den enkeltes tilstand og behov.

Hos FysioDanmark står vores fagpersonale klar til at hjælpe og vejlede dig, så du kan få bedst mulig behandling. Vi er eksperter i slidgigt i ryggen, og tager dine behov og situation alvorligt.