Frossen skulder - Behandling som virker hos FysioDanmark

Du har måske hørt om frossen skulder, også kaldet kapsulit, før. Det er en stivhed i skulderleddet, som forårsages af, at ledkapslen skrumper. Tilstanden kan både være ganske smertefuld og langvarig, og derfor bør du søge hjælp for behandling, som virker, med øvelser.

Hvad er en frossen skulder?

Frossen skulder er en betændelsestilstand i ledkapslen, som skulderleddet omgives af. Tilstanden kan være udløst af brud, fald eller lignende, men kan også opstå af sig selv uden en sikker årsag.

Det er en ganske smertefuld tilstand, der nedsætter bevægeligheden i skulderen. Behandlingen vil typisk bestå af forskellige øvelser hos en fysioterapeut, indsprøjtninger med binyrebarkhormon, medicinering med smertestillende og i nogle tilfælde også operation.

Tilstanden forårsages af, at bindevævet i ledkapslen skrumper, og, efter noget tid, vil bindevævet klistre ledkapsel og ledhoved sammen. Dette giver netop den nedsatte bevægelighed og længerevarende smerter i området.

Genkend symptomer på frossen skulder

Oplever du symptomer som stivhed og smerter i og omkring skulderen, kan det være tegn på, at der er en frossen skulder på vej. Mange oplever smerter, når de hviler og sover, fordi de ikke kan ligge på skulderen.

Typisk vil smerterne findes i skulderen og på ydersiden af overarmen, men kan i sværere tilfælde også bevæge sig ned i underarmen. Smerter er også ofte de første symptomer, der opleves, inden bevægeligheden nedsættes.

Når skulderen fryser sig fast, som netop har givet tilstanden sit navn, vil der opleves symptomer, som stærk nedsat bevægelighed i skulderen, der gør det svært at komme i tøjet og løfte armen. Find fem effektive øvelser hos Harvard Health.

Behandling af frossen skulder

Det er vigtigt at behandle en frossen skulder, da tilstanden kan risikere at blive kronisk. Armen skal derfor holdes i bevægelse under forløbet på trods af smerterne. I starten kan du forsøge med smertestillende medicin på håndkøb til at dulme smerterne.

Er det ikke nok, kan du få indsprøjtninger af kortison, som er et binyrebarkhormon, der lindrer smerterne ved at berolige det betændte område. Dette kan være en start på at behandle smerterne.

Når det er muligt vil du, i samarbejde med en fysioterapeut, få øvelser, som kan virke smertelindrende. Det er en god idé at tage kontakt til en fysioterapeut, så du sikrer, at øvelserne ikke forværre smerterne.

Frossen skulder i tre stadier

Man kan inddele forløbet med en frossen skulder i tre stadier.

• Det første stadie varer ofte op til et halvt år, og er perioden, hvor smerterne er værst. Her oplever patienten både smerter og tendens til stivhed i aktiv og passiv tilstand. Her vil det være vanskeligt at bruge skulderen, og kan føltes meget hindrende.
  • Det andet stadie varer op til et år, hvor der opleves en udpræget stivhed af skulderen. Her kan øvelser gå ind og øge bevægeligheden, samt øge blodtilførslen til skulderen.
  • Det tredje stadie indtræder, når smerterne er på vej væk og bevægeligheden bliver bedre. Her vil der være fokus på at genoprette stabiliteten i skulderen og få styrken tilbage.

Der kan være meget variation i, hvor lang tid et forløb tager for den enkelte, da dette afhænger af kroppen og skaden. En frossen skulder kan dog være en varig proces, hvor nogle også oplever smerter efter flere år.

Søg effektiv behandling, som virker

Oplever du, eller én du kender, kapsulit, kan du få hjælp og afklaring hos én af FysioDanmarks fysioterapeuter, der kender meget til både symptomer, øvelser og god og effektiv behandling.

Når du igangsætter et forløb hos FysioDanmark, vil der altid først blive lavet en fysisk gennemgang af dine smerter og problematikker, så roden til generne kan identificeres og behandles. Vi ved, at ethvert menneske og enhver situation er forskellig, og derfor planlægges behandlingen også ud fra det enkelte individ.

Du finder vores klinikker over 80 forskellige steder i landet, som gør vores kæde til den mest tilgængelige i Danmark. Få også massage, og træn med eller uden vejledning i vores klinikker.

Hvorfor kaldes det “frossen skulder”?
Navnet kommer af tilstanden, hvor det kan føltes som om, man ikke kan bruge armen, fordi skulderen er “frosset” fast.

Hvordan føles en frossen skulder?
En frossen skulder kan føles forskelligt fra person til person. Ofte er det forbundet med voldsomme smerter i skulderen og nedsat bevægelighed.

Er det farligt at have en frossen skulder?

Selve det at have en frossen skulder er ikke en farlig tilstand, men kan dog være ekstremt hindrende i hverdagen. Oplever man følelsesløshed i armen, er det altid en god idé at søge lægehjælp, da dette kan være symptomer på mere seriøse tilstande som blodpropper.

Hvor lang tid går der, før man er smertefri?

Det er svært at sige, hvor lang tid der går, før man ikke har symptomer og kan kalde sig smertefri. For nogle tager det nogle måneder at være fri for symptomer, mens det for andre kan tage flere år.