Skinnebensbetændelse - Alt om forebyggelse og behandling

Oplever du symptomer på skinnebensbetændelse, kan du få effektiv behandling med de rette øvelser og medicinering. Tilstanden forekommer som betændelse omkring skinnebenet og er en almindelig belastningslidelse. Bliv her klogere på, hvad det er, og hvad du kan gøre ved det.

Hvad er det?

Skinnebensbetændelse, også kaldet ‘shin splints’, skyldes en overbelastning i benet, som medfører en irritation i overgangen mellem muskel og knogle. Det opstår ofte i forbindelse med en aktivitet som løb, hvor smerterne kan komme fra den ene dag til den anden.

Smerterne vil typisk være lokaliseret på forsiden eller indersiden af underbenet. De kan forsvinde ved fysisk aktivitet, når benet er varmet op, og komme igen, når belastningen stopper igen.

Hvorfor får man skinnebensbetændelse?

Nogle mennesker oplever gentagende gange, at de får skinnebensbetændelse, og andre har aldrig prøvet det, selvom de har en aktiv livsstil. Det er dog meget udbredt blandt løbere, som ofte er dem, der bliver ramt.

I forbindelse med løb, sker det ofte, ved hårdt underlag, hvor man overbelaster underbenet. Ved intensiv løb er benene meget udsatte, da muskulaturen i læggene ikke er stærke nok til at holde igen.

Læs også om tennisalbue eller her.

Behandling af symptomer på skinnebensbetændelse

Behandling af skinnebensbetændelse udføres for at dæmpe betændelse, lindre akutte symptomer, som smerter, samt for at forbygge, så der ikke opstår nye gener med tilstanden.

Har ud milde eller moderate symptomer, kan de behandles med aflastning og øvelser. Få gerne vejledning af en fysioterapeut. Eksempel på øvelser:

• Sæt dig på knæ med tæerne rette lige bagud. Placer numsen oven på hælene, mens anklerne presses mod gulvet i 10-12 sekunder ad gangen. Denne øvelse er god til at strække musklerne og senerne ud i skinnebenet.
  • Stil dig på kanten af et trin, med hælene ud over kanten. Vip nu op og ned, så du mærker et stræk på både bagsiden og forsiden af skinnebenet. Udfør denne øvelse langsomt, gerne 10 gange, flere gange om dagen.

Hvordan forebygger jeg det?

Er du plaget af tilstanden, er der flere ting, som du kan gøre for at mindske risikoen for, at du rammes af skinnebensbetændelse. Overvej blandt andet:

• At undgå at løbe på hårdt underlag, som asfalt
  • At bruge fjedrende fodtøj
  • At bruge støddæmpende løbesko