Artrose – GLA:D hold

Godt Liv med Artrose i Danmark - Træning og vejledning hjælper mod hofte og knæsmerter!

Har du knæ- eller hoftesmerter? Vidste du, at træning kan afhjælpe dette....?!

Med GLA:D vil du ved hjælp af superviseret træning sammen med en fysioterapeut øge chancen for at optimere dit funktionsniveau, mindske dine smerter og derved bedre din livskvalitet. GLA:D - står for ”Godt Liv med Artrose i Danmark” og er et behandlingstilbud til personer med artrose (slid) i enten knæ og/eller hofte. Det er en fysioterapeutisk behandling, og består af en individuel samtale med vurdering af besværets art, test og måling samt individuel trænings gennemgang af GLA:D-øvelserne. Ifølge de kliniske retningslinjer anbefales det, at man gennemgår superviseret holdtræning. Den foregår 2 gange om ugen og anbefales at være af en varighed på minimum 6 uger. Afslutningsvis vil der efter 3 måneder være en individuel vurdering samt re-test for at vurdere effekten af den hidtidige træning.

Hvad er formålet med GLA:D?

Forskning viser, at den bedste behandling til personer med let og moderat artrose er træning. Dette skyldes, at man gennem specifik træning, styrker musklerne omkring leddet og derved øger stabiliteten. Veltrænede muskler ændrer ledbelastningen, hvilket kan hjælpe med til at styre leddene til den position, som er mest gunstig til den givne belastning. Fysioterapeuten vil hjælpe med at finde den belastning, som passer for at få optimalt udbytte af træningen. Ved at øge styrken omkring leddet og forstå hvad artrose er, har det vist sig, at man kan øge funktionsniveauet. Dette vil medføre mindre smerte og alt i alt øge livskvaliteten. Musklerne omkring leddet og derved øger stabiliteten.

Hvad er Artrose?

Artrose, tidligere kendt som slidgigt, er en meget almindelig lidelse som rammer hele leddet. Først og fremmest ledbrusken, som bliver tynd og skrøbelig, men ofte er det hele leddet og dets strukturer omkring, som svigter. Symptomerne fra artrose i knæ og hofte er typisk smerte ved belastning, i sværere tilfælde også hvilesmerter, stivhed, nedsat bevægelighed og instabilitet. Derudover kan symptomerne give besvær ved generelle dagligdags funktioner. Artrose er den hyppigste årsag til fysisk inaktivitet hos personer over 65 år.

Hvornår kan man deltage på GLA:D?

Når man har smerter i knæ eller hofter, og en vurdering fra en læge om, at artrose udgør den primære årsag til de smerter du har. Lægen vurderer at træning hos en fysioterapeut vil kunne øge dit funktionsniveau og mindske smerterne. Det kræver intet røntgenbillede for at stille diagnosen artrose. Det tager ofte mange år fra tilstedeværelsen af de første symptomer, til man kan se forandringerne på et røntgen. Derfor vurderer fysioterapeuten altid ud fra sygdoms-historie samt undersøgelse af leddets bevægelighed, om det er aktuelt med GLA:D-træning. Forskning viser at træning og vægttab, hvis behov, er effektivt og bremser udvikling, forhindrer forværring og i mange tilfælde bedrer symptomerne ved artrose. Jo tidligere diagnosen stilles, jo før kan behandlingen starte og jo hurtigere kan symptomerne reduceres og funktionen forbedres. Sundhedsstyrrelsen anbefaler i de nationale kliniske retningslinjer, for behandling af artrose i knæ og hofte; information, træning og evt. vægttab.

Træningstider - holdtræning for GLA:D:
Mandag: 09.30 -10.30
Mandag: 15.00 - 16.00
Onsdag: 09.30 - 10.30
Torsdag: 15.00 - 16.00

Træningstider - holdtræning for knæ/hofte hold:
Mandag: 16.00 - 17.00
Tirsdag: 10.00 - 11.00
Torsdag: 09.30 - 10.30

I forbindelse med forløbet vil der undervejs være 2 foredrag. - 1. foredrag afholdes ca. 1 - 2 uger før opstart - 2. foredrag afholdes når man har været i gang et par uger. Et foredrag koster kr. 118,41 (Der ydes tilskud fra Sygeforsikringen Danmark)

Du kan læse mere om GLA:D her: https://www.glaid.dk/
Se vores folder om GLA:D